Zonky – ako zaujať novinárov

Andrej Probst, 13. máj 2016, Inovácie, čítalo 1190 ľudí

V stredu 11. mája 2016 sa uskutočnil nultý ročník Startup Festivalu v Prahe na Vysokej škole ekonomickej organizovaný busienss akcelerátorom xPort. Vystúpila na ňom aj Lucie Tvarůžková z Creative Docku, ktorý vytvára startupy. Jedným z nich je aj Zonky, o ktorom Lucie rozprávala v časti success stories. Tu je zopár otázok z publika a odpovede na ne.

Ako financovať startupy

Ako Zonky prekonalo nedôveru ľudí v spotrebiteľské pôžičky?

Povedomie o spotrebiteľských pôžičkách medzi ľuďmi nebolo veľmi pozitívne. Zonky muselo vymyslieť spôsob, ako tento názor u ľudí zmeniť. Ak by sa im to nepodarilo, nebol by záujem o Zonky pôžičky a startup by rýchlo skončil. Zonky urobil jednoduchú vec, spojil sa priamo s osobou Lucie Tvarůžkovej. Lucie bola známa a úspešná novinárka z Mladej Fronty Dnes a Hospodárskych novín. Vo verejnosti bola pozitívne vnímaná, popísala svoj vlastný príbeh úspešnej novinárky, ktorá po skončení práce v médiách nemohla získať úver v banke. Zobrala si na starosť marketing Zonkyho, dala si podmienku, že Zonky bude maximálne transparentný, marketing bude bez akýchkoľvek chýb a presvedčí verejnosť, že pôžičky od Zonkyho sú v poriadku.

Ako zaujať novinárov?

Na prvý pohľad sa zdá, že Lucie, ako bývalá novinárka, nebude mať propagovať Zonkyho v médiách. Opak však bol pravdou, ľudia veľmi nechceli publikovať články od Lucie, aby to nevyznelo ako pomoc kamarátke.

Lucie má tieto odporúčania ako zaujať novinárov, aby o vás písali:

  • Novinári majú radi príbehy. Popíšte svoj príbeh a spojte ho s vašou firmou, produktom. Tak ako to Lucie urobila so zamietnutím pôžičky v banke.
  • Novinári majú radi odchýlky. Niečo, čo ostatní nemajú. Napríklad Zonky má svoju zebru. Lucie na mieste vymyslela ďalší príklad: začnite chodiť do práce na koni, o tom budú média určite písať.

Ako Zonky overilo svoj zámer na trhu?

V predchádzajúcom článku sme ukázali, ako môže startup overiť svoju myšlienku pomocou crowdfundingu ešte pred tým, než investuje väčšie finančné prostriedky do realizácie obchodného zámeru. Zonky na to šlo inak. Vymyslelo názov fiktívneho startupu, ktorý sa chce zaoberať poskytovaním peer2peer pôžičiek a má sa spustiť o niekoľko mesiacov. Do médií pustili túto informáciu a sledovali, ako bude verejnosť reagovať. Reakcie boli pozitívne a to Zonkyho presvedčilo, aby pokračovali v rozvíjaní startupu.

Koľko peňazí potrebovalo Zonky na rozbeh?

Na začiatku rozbehu Zonky boli štyria ľudia. Dnes ich je okolo 35. Na rozbeh potrebovali okolo 15 miliónov.

Koľko ľudí nespláca pôžičky u Zonkyho?

Lucie sa vsadila, že prvý rok bude vymáhať pôžičky sama, ak sa nájde niekto, kto nebude splácať. Zatiaľ sa taká osoba nenašla.

Čo Ty na to?