Hľadá sa ideálna mobilná platba...

Andrej Probst, 18. jún 2015, Bankovníctvo, čítalo 1317 ľudí
AppParade Meet - Slevomat
Foto pro Médiář: Jiří Koťátko

V utorok 16. júna sa v Prahe konal AppParade Meet 2 – Platby mobilem. Dve firmy popísali svoje problémy, ktoré potrebujú s mobilnými platbami riešiť a druhé dve firmy na oplátku ponúkli svoje platobné riešenia.

Od mobilnej platby očakávame nasledovné:

  • Univerzálna platba – mobilnou platbou má byť možné platiť na platobnom termináli v kamennom obchode, na internete v elektronickom obchode – eShope a priamo v mobilných aplikáciách (inapp purchase).
  • Bezpečná platba – platba nie len že musí byť bezpečná a odolná voči útočníkom, musia ju tak vnímať a byť o tom presvedčení aj platiaci klienti. Mobilná platba môže byť bezpečná, ak však tak nebude vnímaná, nebude klientami používaná.
  • Pohodlná platba – platba musí byť jednoduchá a zrozumiteľná na ovládanie. Čo nie je jednoduché dosiahnuť, ak má byť splnená podmienka bezpečnosti. Nekomfortné platobné metódy nebudú používané.
  • Akceptovateľnosť obchodníkmi – platobný nástroj musí byť komerčne zaujímavý pre samotných obchodníkov, aby ich nasadili na svoje obchody.
  • Nezávislosť na mobilnej platforme – platobná metóda musí byť použiteľná na čo najväčšom množstve mobilných prístrojov a operačných systémov, aby bola dostupná čo najširšiemu publiku.

Pozrime sa teraz na problémy, ktorým čelia obchodníci predávajúci svoje služby a tovar cez mobilné aplikácie.

Slevomat chce zvýšiť počet platieb v mobilných zariadeniach

Slevomat má dnes okolo 1 200 000 zákazníkov a poskytuje svojim zákazníkom tri možné spôsoby platby:

  • Platba v hotovosti na pobočke GE Money Bank – využíva 4 % klientov
  • Bankový prevod – využíva 38 % klientov
  • Platobná karta cez platobnú bránu GP WebPay - 58 %. Toto je preferovaná platba pre Slevomat. Ideálne, ak si klient nechá zapamätať platobné údaje na platobnej bráne (nie v Slevomate), aby pri ďalšom nákupe nemusel znovu prepisovať údaje z karty. Len 40 000 zákazníkov využíva kartu so zapamätanými platobnými údajmi. Len títo klienti platia pohodlne a platbu vnímajú ako bezpečnú.

Slevomat nevyužíva populárnu formu platenia – dobierku, chce sa vyhnúť problémom s vrátkami. Taktiež nevyužíva PayPal, ktorý je obchodníka drahší.

Častá situácia na mobilnej verzii Slevomatu je tá, že klient si naplní svoj košík službami, ale nákup v mobile nedokončí. Presunie sa na web, kde platbu dokončí v prípade, že Slevomat dokázal spárovať klienta v mobile s webom. Časť týchto nedokončených nákupov v mobile sa nezrealizuje a Slevomat prichádza o zisk. Preto sa snaží o to, aby klienti s chytrými telefónmi platili priamo v mobile. Prečo sa tak nedeje? Klienti málo dôverujú mobilnej platbe, vnímajú ju ako menej bezpečnú oproti platbe na internete.

AppParade Meet - Stadyum
Foto pro Médiář: Jiří Koťátko

Stadyum hľadá platobný nástroj do svojej mobilnej appky

Stadyum je startup, ktorý chce poskytovať svoje služby objednávania občerstvenia na štadiónoch. Má vytvorenú mobilnú aplikáciu, cez ktorú je možné objednať si, na čo má človek chuť a popísať miesto, kde sa na štadióne nachádza. Prevádzkovateľ občerstvenia jedlo a pitie pripraví a zanesie na správne miesto. Problém nastane pri platení, kedy platba hotovosťou nie je pohodlná pre obe strany a predlžuje proces nákupu. Stadyum vyberá mobilný platobný nástroj, ktorý by zakomponoval do svojej mobilnej appky. Vývoj vlastného riešenia zavrhol kvôli nákladom. Preferuje nástroj so zapamätateľnými platobnými údajmi. Ako startup má malé obraty, čo zužuje výber takéhoto nástroja. Poskytovatelia platobných systémov ponúkajú možnosť so zapamätateľnými platobnými údajmi len overeným partnerom. Problém je ten, že ak si raz klient nechá na platobnej bráne zapamätať svoje platobné údaje, ktoré je možné použiť pre zvoleného obchodníka, je potom už len na obchodníkovi, kedy a koľko peňazí z klientovej karty vyberie.

AppParade Meet - MasterCard
Foto pro Médiář: Jiří Koťátko

Mastercard vysvetlil rozdiel medzi MasterCard Mobile, MasterPass a Incard

Kartová spoločnosť MasterCard vytvára mobilný platobný prostriedok, ako sme ho popísali na začiatku tohto článku.

Začalo to mobilnou appkou MasterCard Mobile, do ktorej môžete zvirtualizovať (nahrať) svoje plastové platobné karty a následne platiť u obchodníkov bez toho, aby ste znovu museli zadávať údaje o platobnej karte. Appka je určená len pre slovenský a český trh.

Nasledovala globálna platobná služba MasterPass, ktorá je určená pre celý svet. Obchodník si do svojho internetového obchodu alebo obchodu v mobile/tablete vloží tlačidlo MasterPass a klienti budú môcť platiť kartou, poprípade si kartu nechať zapamätať na platobnej bráne a platby urobiť pohodlnou na jeden klik.

Najnovšia je mobilná appka Incard, čo je nástupkyňou MasterCard Mobile s tým, že už je určená pre celý svet a platiť sa ňou dá všade tam, kde je logo MasterPass.

Mopet.cz ponúka ako riešenie Blesk peněženku

Mopet.cz odporúča klientom, ktorí nepovažujú mobilné platby za dostatočne bezpečné, platiť pomocou predplatených kariet, ktoré si klient môže nechať zapamätať na platobnej bráne (napríklad u GP WebPay, MasterCard Mobile alebo MasterPass). Ak by sa útočník zmocnil tejto karty, klient stratí maximálne obnos aktuálne uložený na karte. Peniaze na bankových účtoch nebudú dotknuté. Ak chce niekto platiť na internete alebo v mobile, nech si preto zriadi predplatenú kartu a ňou platí. Alternatíva môže byť kreditná karta, na tú však nemusia všetci dosiahnuť.

Mopet.cz prevádzkuje Blesk peněženku, ktorá je určená primárne pre klientov Blesku. Mopet.cz je samozrejme schopný vytvoriť rýchlo novú predplatenú kartu pre inú skupinu klientov.

Ako platíte na mobilných zariadeniach vy?

Čo Ty na to?





Čo na to ostatní?

Gabriel Gajdoš, 18. jún 2015 10:57:23

A tiež PayPal má dosť dobré riešenie na mobilné platby (myslím, že s prehľadom spĺňa zadefinované tri atribúty a omnoho viac), pričom pilotne to nasadili ešte koncom minulého roka vo Westfield London. https://www.youtube.com/watch?v=jTt_1JC4I7E Ak niečo riešiť, tak by to neboli samotné mobilné platby (tie považujem za technologicky už vyriešené), ale najmä compatibility layer s cash desk systémami a optimalizáciu iniciálnych (implementácia/integrácia do existujúcich systémov) ale aj transakčných nákladov (fee by nemalo prekročiť súčasné náklady, ktoré už tiež nie sú nízke). ...lebo to sú dnes podľa mňa skutočné bariéry masového nasadenia mobilných platieb.

Andrej Probst, 18. jún 2015 11:00:29

PayPal je určite dobré riešenie. Má však vyššie poplatky a obchodníci v našich končinách túto metódu zatiaľ využívajú málo. Uvidíme, ako sa to časom vyvinie.

Gabriel Gajdoš, 18. jún 2015 10:50:41

K tým trom bodom z článku by som doplnil ďalšie dva, ktoré považujem za kľúčové:

- akceptácia retail subjektami (akákoľvek technológia je na nič, keď nie je akceptovaná trhom)

- nezávislosť na platforme mobilného zariadenia (rozlišovať platobný nástroj podľa toho, akej značky/prevedenia/verzie má človek zariadenie mi pripadá dosť zvrhlé) Ani neviem prečo ;),

ale v poslednej dobe mám akosi pocit, že my tu v našich končinách (SR/ČR) veľmi radi hľadáme riešenia pre oblasti, ktoré už vo svete boli vyriešené... http://www.ingenico.com/our-solutions/mobile-solutions

Andrej Probst, 18. jún 2015 10:55:39

Gabo, ďakujem za komentár. Súhlasím, tebou navrhnuté 2 body som pridal. Tie tam naozaj chýbali.