Česká republika už nejakú doby (od 1. 7. 2012) využíva registre, kde eviduje základné informácie o obyvateľoch, ktorí žijú v Českej republike, o právnických osobách, ktoré podnikajú v Českej republike atď. My sa dnes zameriame na základný Register obyvateľov, ktorý sa dotýka každej fyzickej osoby. Ukážeme si tri základne funkcie:
- Ktoré informácie o obyvateľoch ČR sa v Registri nachádzajú.
- Kto pristupuje k údajom o obyvateľoch a k čomu ich potrebuje.
- Ako zmeniť údaje v Registri, ak nie sú aktuálne.
Prečo je dobré zaujímať sa o Register obyvateľov? Ako čo najjednoduchšie získavať a meniť informácie v Registri? To si ukážeme nižšie.
Na čo je dobrý Register obyvateľov?
Údaje v registroch sú štátom garantované a automaticky propagované do ostatných agend verejnej správy. Pre občana to znamená, že stačí raz zmeniť údaje v Registri na jednom mieste a tie sa automatický premietnu do ostatných úradov štátnej moci. Občan už nemusí obiehať všetky úrady a všade diktovať tú istú zmenu, napríklad pri presťahovaní sa.
Druhá výhoda je tá, že ak máte Datovú schránku, môžete pristupovať k záznamom o svojej osobe v Registri cez internet prostredníctvom CzechPOINTu@home v pohodlí domova, takže už ani na úrad nemusíte chodiť. Prístup k Registrom je zadarmo.
Jednotným miestom uchovávania informácií sa zvyšuje kvalita dát o občanoch. Nedochádza k duplicitám, že by jeden úrad mal o vás údaje iné ako druhý úrad. Nebude dochádzať k preklepom, údaje je možné do istej miery automaticky kontrolovať.
Vo výsledku bude komunikácia s úradmi jednoduchšia a efektívnejšia.
Ako čo najjednoduchšie pristupovať k Registru obyvateľov?
Potrebovať budete dve veci: zriadenú Datovú schránku a prístup na internet. Všetky potrebné úkony v Registri následne dokážete obslúžiť na stránkach Portálu verejnej správy, konkrétne v časti CezchPOINT@home. Nás zaujímajú zmeny v Registri obyvatel.
Postup je obdobný pre všetky úkony:
- Zvolíte úkon, ktorý chcete vykonať. Napríklad výpis údajov z Regsitra obyvatel.
- Vyplníte potrebné parametre, ktoré sa viažu k úkonu. V našom prípade zaškrtnete polia, ktoré chcete mať na výpise.
- Autentizujete sa pomocou prihlasovacích údajov do Datovej schránky.
- A to je celé. Výpis vám bude zaslaný do Datovej schránky do niekoľko málo hodín.
Čo všetko o mne eviduje štátna správa v Registri obyvateľov?
Údaje v registri obsahuje len tie základné údaje o občanovi ako meno, dátum a miesto narodenia, adresa pobytu v ČR, identifikátor Datovej schránky. Výpis obsahuje aj vyznačené zmeny, ktoré polia sa v ktorý deň menili.
V prípade autora článku je vidieť deň, kedy si zriadil Datovú schránku, ktorá sa hneď zaznačila do Registra obyvateľov. Taktiež je vidieť deň, kedy bola zmenená adresa pobytu.

Kto všetko a na čo si vyžiadal údaje o mne z Registra obyvateľov?
Výpis, ktorý úrad a prečo nahliadol do vašich údajov, bude určite mnohých ľudí zaujímať. Problémom je, že výpis je veľmi stručný a pre bežného človeka málo zrozumiteľný. Môžete to posúdiť sami z ukážky jedného takého výpisu. Poprípade si môžete vyžiadať výpis o vlastnej osobe a pokúsiť sa odhadnúť, k čomu úrady potrebovali údaje o vás.

Zatiaľ majú prístup k Registrom len subjekty štátnej správy. Bude zaujímavé sledovať, kedy a za akých podmienok budú môcť k údajom pristupovať aj neštátne subjekty. Pre občana je užitočné, ak pri zmene adresy sa samotná zmena premietne všade tam, kde je potreba – napríklad banky, mobilný operátori, dodávatelia energií...
Čo robiť, ak chcem svoje údaje v Registri obyvateľov aktualizovať?
V CzechPOINT@home vyplníte údaje, ktoré potrebujete zmeniť a zmenu potvrdíte pomocou prístupových údajov do Datovej schránky. Podobným spôsobom môžete niektoré údaje z Registra vymazať.

Technická poznámka: Pre tých, čo integrujú API rozhranie na Datovú schránku, CzechPOINT@home je dobrý na generovanie správ, ktoré prídu do vašej Datovej schránky v priebehu pár hodín, čo sa hodí pre testovanie implementovaného rozhrania.