Liftago je agregátorom taxikárov v Prahe, čím vytvára moderný spôsob objednávania taxíku. Ako každá služba, ktorá pracuje s transakciami, v tomto prípade s objednávkami taxíkov, má nazhromaždené veľké množstvo dát a rozmýšľa nad tým, k čomu tieto big data použiť. Rozhodla sa, že nebude na to sama, že zverejní časť anonymizovaných dát odbornej verejnosti, aby skúsili z dát niečo vydolovať, niečo vyčítať a tak inšpirovať Liftago k ďalšiemu rozvoju ponúkanej služby. Tu je malá ukážka...
Pred tým než sa pustíme do prezerania výstupov, len stručne, ako Liftago funguje. Ide o objednávkový systém, ktorý začína objednávkou pasažiera. Systém pošle objednávku na niekoľko taxikárov, ktorý aktuálne jazdia a sú v rozumnej vzdialenosti od pasažiera. Taxikári sa rozhodnú, či na objednávku budú reagovať ponukou. K pasažierovi sa tak dostane niekoľko ponúk a je len na ňom, ktorého taxikára si vyberie a privolá.
Liftago ponúka malú časť svojich dát, ktoré sú anonymizované a bez určenia dátumu. Poznať je možné len deň v týždni. Jedna dátová veta obsahuje vybrané informácie o jednej objednávke. Vybraná množina dát obsahuje zoznam objednávok za niektoré 4 týždne.
Počet jázd taxíkov v Prahe v priebehu týždňa

Na obrázku je vidieť počty zrealizovaných jázd taxíkom v priebehu celého dňa za každý deň v týždni.
- Každý deň prevládajú jazdy taxíkom okolo polnoci.
- Taxikári majú najviac práce v noci cez víkend. Maximum jázd sa zrealizuje v sobotu o polnoci.
- Naopak majú taxikári viac voľna v priebehu dňa, kedy funguje mestská hromadná doprava.
Vzdialenosť jázd taxíkov v Prahe v priebehu týždňa

Na obrázku je vidieť dĺžky zrealizovaných jázd taxíkom v priebehu celého dňa za každý deň v týždni.
- Jedna trasa taxíkom v Prahe je v priemere 6 až 8 km dlhá.
- Priemerná dĺžka jazdy sa nemení v závislosti na dni v týždni ani na hodine počas dňa.
Najkratšie ponúkané doby čakania na taxík v Liftagu

Na obrázku je vidieť priemer najkratších ponúkaných dôb čakania na taxík v priebehu celého dňa za každý deň v týždni.
- Na obrázku je pekne vidieť, že v noci zrejme pracuje viac taxikárov ako cez deň. Pasažierovi v noci stačí čakať od 4 do 6 minút. Cez deň čaká od 6 do 8 minút.
- Najviac sa pasažier načaká skoro ráno okolo šiestej až ôsmej hodiny. To je doba, kedy prudko klesá počet objednaných jázd. Noční taxikári idú domov sa vyspať a denní taxikári len prichádzajú do práce.
- Podobná situácia nastáva podvečer okolo 18-tej hodiny. Stúpa počet objednávok, rastie počet taxikárov, klesá čas čakania na taxík.
Priemerné počty ponúk od Liftaga v priebehu týždňa

Na obrázku je vidieť priemerné počty ponúk, ktoré dostávajú užívatelia Liftaga v priebehu celého dňa za každý deň v týždni.
- Graf je inverzný predchádzajúcemu grafu. V noci, kedy je výrazne viac objednávok, v práci je veľa taxikárov a tak majú pasažieri viac možností vyberať si taxikára. V noci má klient na výber priemerne 2 až 3 taxikárov.
- Cez deň je výber slabší. Opäť najmenší výber taxikárov je v momentoch kedy sa strieda deň a noc.
Na záver
Liftago zvolilo dobrý postup ako zlepšovať kvalitu svojej služby. Otvorilo svoje dáta širokej odbornej verejnosti, ktorú môžu napadnúť nové spôsoby využitia dát a tak pomôcť Liftagu zlepšovať taxislužbu. Liftago to nič nestojí, môže len získať. A niekomu z odbornej verejnosti sa môže podariť vymyslieť niečo nové a nadviaže obchodnú spoluprácu s poskytovateľom dát. Už len aby si viacero firiem zobralo príklad z Liftaga a otvorili svoje dáta.