Platia nevidiaci radšej bankovkami alebo kartou?

Andrej Probst, 2. jún 2015, Bankovníctvo, čítalo 1380 ľudí
Bankovka

Skúsme sa krátko zamyslieť nad tým, ako (ne)uľahčujeme ľuďom s poruchou zraku prácu s peniazmi a financiami vo všeobecnosti. Predstavte si, že by ste boli nevidiaci, akú formu platenia by ste preferovali? Platili by ste bankovkami a mincami? Alebo by ste radšej využívali platobné karty? Poďme to spolu rozobrať.

U bankoviek musíme vedieť bankovky od seba rozlíšiť a presne určiť ich hodnotu. To by sme zvládli hmatom, pretože každá bankovka má jednoznačné hmatové znaky. Platenie hotovosťou sa tak zdá byť bez problémov. Platba kartou je komplikovanejšia. Ak je karta kontaktná, musíte ju pustiť z ruky, aby predavač mohol kartu vložiť do platobného terminálu. Ak je karta bezkontaktná, kartu máte stále v ruke, čo je dobre, ale nevidíte, akú sumu naozaj platíte. To je problém každej karty kontaktnej i bezkontaktnej. Výsledok je teda na prvý pohľad jasný, bankovky vyhrávajú. Karty však prinášajú so sebou mnohé výhody (kreditné karty, vernostné karty, dobíjateľné karty), skúsme preto nájsť riešenie, kde by aj nevidiaci využívali platobné karty.

Dnes je doba NFC telefónov. Banky zavádzajú NFC platby. To znamená, že na zaplatenie nebudem potrebovať hotovosť a ani platobnú kartu. Vystačím si s chytrým NFC telefónom a “nahratou“ platobnou kartou v telefóne. Platobnú nálepku pre túto chvíľu neuvažujme. Technicky je možné vytvoriť takú platobnú funkciu do NFC telefónu, ktorá by užívateľovi pred autorizáciou platby oznámila (hlasom aj obrazom), akú sumu užívateľ potvrdzuje. Takto by aj nevidiaci mohli využiť moderné platobné prostriedky a využívať výhody platobných kariet.

Naozaj sú však bankovky preferované ľuďmi s poruchou zraku? Nasleduje pár postrehov, ktoré sa hodia každému, kto chce vytvárať služby (finančné ale aj nefinančné) pre zrakovo postihnutých ľudí. A hneď na začiatku prídeme na to, že s hotovosťou to nie je tak, ako sme predpokladali.

Bankovky

Bankovky po pár dňoch používania nie je možné určiť na základe hmatových znakov. Používaním sa hmatové znaky rýchlo porušia. Nevidiaci preto bankovky rozlišujú na základe veľkosti. Majú na to jednoduché mechanické zariadenie, ku ktorému bankovku priložia a zariadenie určí hodnotu bankovky. Ak to zariadenie so sebou nemajú, tak je to ťažšie. V praxi je možné použiť nasledovnú vec: do peňaženky vložiť len dva druhy bankoviek, ktoré majú bezpečne určené. Pri platení si pýtajú vydať bankovky s nižšou hodnotou z tých dvoch, ktoré používajú. Takto vždy presne vedia, aké bankovky majú so sebou a nemajú problém s nimi platiť.

Alternatívou k rozpoznávaniu bankoviek, ak má nevidiaci so sebou chytrý telefón, sú mobilné aplikácie (napríklad Blindshell), ktoré po nafotení dokážu tiež presne určiť hodnotu bankovky.

Bankomaty

K bankovkám je možné sa dostať napríklad cez bankomaty. Minimálne ČSOB a Česká spořitelna v Českej republiku prevádzkujú bankomaty, ktoré majú konektor na slúchadlá a cez ne prehrávajú zvukové povely užívateľovi. Je to overený spôsob výberu hotovosti pre zrakovo postihnutých.

Platobné karty

Zrakovo postihnutí jednoznačne preferujú platby kartami. Ideálne bezkontaktnými kartami. Musí byť ale splnená jedna veľmi dôležitá podmienka. Finančná inštitúcia, ktorej účet je na karte, musí poskytovať online bankovníctvo do chytrého mobilu a to bankovníctvo musí online zobrazovať históriu platieb. V praxi to vyzerá potom tak, že nevidiaci zaplatí platobnou kartou na platobnom termináli, spustí si mobilné bankovníctvo a pozrie (vypočuje) si poslednú platbu, ktorú urobil. Tak si ad hoc preverí, koľko naozaj zaplatil. Ideálne by bolo poznať sumu ešte pred autorizáciou platby. Toto dokážu vyriešiť NFC platby.

Mobilné a internetové bankovníctvo

Zrakovo postihnutí radi využívajú služieb online bankovníctva z jednoduchého dôvodu. Chcú samostatne zvládať čo najviac činností a nebyť odkázaní na pomoc druhých. Aj tu však musí platiť jedna základná podmienka, rozhranie musí byť optimalizované aj pre zrakovo postihnutých. Zásady prístupnosti pre slabozrakých a nevidiacich - Blind Friendly sú už dlho popísané. Zrakovo postihnutí ľudia (napríklad z neziskového združenia Mathilda) radi pomôžu s testovaním prístupnosti pre zrakovo postihnutých. Je aj v ich záujme, aby bolo čo najviac online služieb dostupných aj pre túto skupinu.

Je tu jeden špecifický problém pre nevidiacich a to je autorizačná SMSka, kedy je potrebné prepísať kód z SMSky v mobile do internetového bankovníctva na počítači. Ak je SMSka zložené z písmen a číslic a má veľa znakov, tak pre nevidiaceho to znamená, že sa kód musí naučiť naspamäť. Sami si môžete vyskúšať pri najbližšej príležitosti, aké to je, učiť sa kódy naspamäť.

Pobočky

Zrakovo postihnutí ľudia, ale vo všeobecnosti všetci ľudia, preferujú, ak majú na pobočke jednu a tú istú osobu, s ktorou komunikujú všetky svoje záležitosti. Dôvod je prozaický, aby nemuseli každej novej osobe nanovo vysvetľovať svoje špecifiká. Taktiež je vhodné nenútiť nevidiacich, aby si so sebou museli brať vidiacu osobu, ktorá im bude pomáhať v komunikácii s inštitúciou. Nevidiaci sa chcú sami rozhodnúť, či si na pomoc niekoho prizvú, alebo to zvládnu sami.

Výzva na záver

Mobilné zariadenia výrazne zvyšujú kvalitu života nevidiacich a slabozrakých. Preto na záver jednoduchá výzva pre tvorcov digitálnych služieb, vytvárajte služby (a zvlášť mobilné služby) tak, aby boli prístupné aj pre zrakovo postihnutých ľudí. Nestojí to až tak veľa úsilia, je presne definované, čo je potrebné dodržiavať a hlavne, mnoho nevidiacich už dnes používa chytré mobily a možno aj častejšie ako vidiaci.

Čo Ty na to?