Hledá se obchod - ako podnikateľom ukázať na mape, kde podnikať

Andrej Probst, 10. august 2015, Inovácie, čítalo 2291 ľudí
Hledá se obchod

Banka ČSOB v Českej republike prišla na jar 2015 so zaujímavým nápadom pre podnikateľov - s online službou Hledá se obchod. Ide o kópiu úspešného nápadu z materskej spoločnosti KBC v Belgicku, kde sa aktivita v preklade nazývala Diera na trhu – Gap in the market (po holandsky Het gat in de markt). Nápad je veľmi jednoduchý. Využíva silu skupiny (wisdom of crowds), masy na to, aby identifikovala miesta, kde chýba obchod, podnik, lekáreň... To sú práve potencionálne príležitosti pre podnikateľov, rozbehnúť podnikateľskú činnosť tam, kde to ľudia najviac potrebujú.

Ako to celé funguje?

Hledá se obchod

Na jednej strane sú bežní obyvatelia Českej republiky, ktorí najlepšie vedia, čo im v ich okolí chýba, čo by potrebovali. Stačí, ak prídu na stránku služby Hledá se obchod a ukázali na mape miesto, kde im chýba konkrétny podnik. K jednému miestu sa môže prihlásiť viacero ľudí. Čím viac hlasov pre jedno zariadenie na jednom mieste, tým väčšia šanca, že sa tejto príležitosti chopí nejaký podnikateľ a vyplní voľné miesto na trhu svojou živnosťou.

Na druhej strane sú podnikatelia, ktorí ovládajú remeslá, hľadajú však najvhodnejšie miesta pre svoje podnikanie. Stačí si otvoriť mapu služby Hledá se obchod, vo vyhľadávaní zvoliť kategóriu, ktorej sa podnikanie týka a hneď na mape uvidíte, kde ľuďom najviac chýba zvolená kategória. Potom je už len na podnikateľovi, aby vo zvolenom mieste otvoril novú prevádzku.

Pozrime sa teraz na motiváciu jednotlivých hráčov k využívaniu tejto služby.

Prínos pre obyvateľov

Motivácia obyvateľov klikať do mapy a ukazovať, kde aký obchod, prevádzka chýba, je malá. Musí sa nájsť viacero ľudí, ktorým chýba tá istá podnikateľská činnosť a musí sa nájsť podnikateľ, ktorý dokáže činnosť realizovať. Prevádzkovateľ služby si to dobre uvedomil, preto postupoval pragmaticky. Zamestnanci prevádzkovateľa, ktorí sa nachádzajú po celej republike, mali ako prví možnosť zapisovať do mapy chýbajúce obchody. V čase spustenia služby pre verejnosť tak už na mape existovali niekoľko bodov záujmu. Následne bola služba verejná a k dispozícii pre kohokoľvek. Prevádzkovateľ motivoval zamestnancov i verejnosť výhrami vo forme mobilných telefónov, aby sa naplnila databáza bodov záujmu a bolo čo ponúknuť a ukázať podnikateľom.

Prínos pre podnikateľov

Informácie o chýbajúcich obchodov sú verejné, každý podnikateľ má k nim prístup. Je to bezpochyby jeden z dôležitých parametrov pre rozhodovanie, kde začať svoje podnikanie. Nie je však jediné, potrebných je ďaleko viac informácií. Prevádzkovateľ to vie, Hledá se obchod je službou pre nadviazanie spolupráce medzi bankou a podnikateľom. Banka dokáže podnikateľovi poskytnúť viac dát pre založenie jeho podnikania a samozrejme hlavne celý balík finančných služieb. Banka pre istotu motivuje podnikateľov založiť obchod na základe výstupov zo služby výhrou vo forme ročného poskytnutia automobilu.

Prínos pre banku

Banka chce službou pritiahnuť pozornosť hlavne nových podnikateľov, ukázať im, že myslí na nich myslí a vie im ponúknuť širokú paletu finančných nástrojov pre podnikanie. Celá služba je pre verejnosť aj podnikateľov zdarma. Banka profituje na získavaní nových klientov a predaji finančných produktov pre nové podnikanie.

Zaujímavosti

Ak máte chvíľu čas na študovanie mapy, tak zistíte zaujímavé skutočnosti. Napríklad:

  • Zamestnancom centrále ČSOB (Radlická, Praha) najviac chýba v ich budove lekáreň a materská škôlka.
  • Medzi kategóriami nenájdete žiadnu finančnú službu. Banka by pri tom určite rada vedela, kde má umiestniť pobočku alebo bankomat. Banka chce touto formou pomáhať malým a stredným podnikateľom na začiatku ich podnikania a nie bankám a finančným inštitúciam.
  • Sněžka nie je v Českej republike. Ak zadáte do vyhľadávania najvyššiu horu Českej republiky, služba vás upozorní, že hľadáte mimo ČR. Našťastie stačí ručne nájsť Krkonoše a zistíte, že ľuďom na Sněžke najviac chýba reštaurácia.
  • Hledá se obchod má vlastnú Facebook stránku. Počet fanúšikov je necelá polovica oproti počtu fanúšikov Facebook stránky samotnej banky.
  • Sami sa môžete pohrať a hľadať, kde chýba bazén, čo najviac chýba vašim susedom vo vašom okolí.

Aké ďalšie informácie by ste ako podnikateľ potrebovali pre rozbehnutie vašej živnosti?

Čo Ty na to?