Centrálne úložisko digitálneho edukačného obsahu CUDEO

Andrej Probst, 25. október 2018, Vzdelávanie, čítalo 545 ľudí

Ministerstvo školstva Slovenskej republiky predstavilo 23. 10. 2018 v rámci Týždňa otvoreného vládnutia koncept Centrálneho úložiska digitálneho edukačného obsahu. Cieľom je sprístupniť digitálny vzdelávací obsah učiteľom, žiakom, študentom aj širokej verejnosti odkiaľkoľvek (podmienka je prístup na internet), kedykoľvek, z akéhokoľvek zariadenia (forma je webová stránka) a bezplatne. Hovoríme o otvorenom vzdelávaní. V úložisku bude vzdelávací obsah pre deti predškolského veku, žiakov a študentov základných, stredných a vysokých škôl. Časom možno pribudne aj obsah pre neformálne vzdelávanie, pre celoživotné vzdelávanie... Úložisko vo forme webovej stránky po názvom Viki bude spustené niekedy v roku 2019.

Aký vzdelávací obsah bude vo Viki?

Obsah sa do Viki bude dostávať dvomi spôsobmi:

  1. Vzdelávací obsah, ktorý schváli odborná komisia určená Ministerstvom školstva, bude prístupný pre všetkých užívateľov. Ak chce niekto sprístupniť vzdelávací obsah vo Viki pre všetkých, musí ho doručiť odbornej komisii a tá rozhodne, či sa zaradí do Viki alebo nie. Ambíciou je schvaľovať obsah v rámci jednotiek pracovných dní.
  2. Vzdelávací obsah môžu vytvárať priamo vo Viki aj samotní užívatelia, konkrétne učitelia. Tento vzdelávací obsah však bude dostupní len pre učiteľov v rámci jednej školy, z ktorej je tvorca obsahu.

Zámerom je mať vo Viki hlavne otvorené zdroje. Do Viki sa však môže dostať aj licencovaný vzdelávací zdroj určený len niektorým užívateľom. Viki s tým počíta a dokáže priraďovať oprávnenia užívateľom na konkrétne vzdelávacie zdroje.

Podporované formáty sú nasledovné:

  • HTML / HTML5,
  • SCORM,
  • Video MPEG-1, MPEG-2 (.mpg) a MPEG-4 (.mp4),
  • Audio MPEG-1 Audio Layer III (.mp3),
  • Textové dokumenty Portable Document Format (.pdf), Text Format (.txt) v kódovaní UTF–8, Open Document Format (.odt), Office Open XML (.docx),
  • Tabuľkové dokumenty Open Document Format (.ods), Office Open XML (.xslx), Comma Separated Values (.csv),
  • Prezentačné dokumenty Open Document Format (.odp), Office Open XML (.pptx),
  • Grafické dokumenty Portable Network Graphics

Kto čo môže vo Viki robiť?

Anonym

Neprihlásený užívateľ bude mať možnosť pristupovať, prehliadať a k sebe sťahovať len oficiálne vzdelávacie zdroje, ktoré prešli schvaľovaním odbornou komisiou.

Školský administrátor

Školský administrátor bude mať na starosti Viki pre konkrétnu školu. Bude v nej nastavovať základné informácie o škole, triedach, učiteľoch, žiakoch a vzdelávacom obsahu, ktorý vznikne na škole. Zároveň bude prvou úrovňou podpory pre všetkých užívateľov na škole. Viki dokáže z evidencie Ministerstva školstva automaticky získať informácie o triedach a tak pomôcť školskému administrátorovi prednastaviť triedy na škole aj s príslušnými žiakmi a študentami.

Učiteľ

Učitelia budú Viki využívať na prípravu materiálov na vyučovacie hodiny, premietnutie obsahu priamo počas vyučovania a na tvorbu domácich úloh pre svojich žiakov a študentov.

Fungovať to bude tak, že si každý učiteľ vytvorí pre konkrétnu vyučovaciu hodinu takzvanú kolekciu, ktorá bude obsahovať niekoľko vzdelávacích zdrojov. Použije buď oficiálne zdroje schválené komisiou, alebo si vytvorí vlastné zdroje. Učiteľ má možnosť vytvárať aj kvízy, resp. kvízové otázky na overenie, ako deti porozumeli preberané učivo.

Pripravenú kolekciu učiteľ spustí na vyučovacej hodine. Jednotlivé zdroje sa zobrazujú lineárne za sebou, ako ich učiteľ pripravil.

Tak ako sa tvoria kolekcie, tak sa tvoria aj zadania pre domácu úlohu. Znovu učiteľ vyskladá niekoľko vzdelávacích zdrojov alebo kvízov. K tomu definuje časové obdobie, kedy má žiak alebo študent úlohu spracovať a pridelí úlohu jednotlivým žiakom alebo skupinám žiakov. Učiteľ má možnosť sledovať, koľko žiakov už úlohu splnilo a ako úspešne.

Študent

Žiaci a študenti budú cez Viki pristupovať k oficiálnemu obsahu a k obsahu, ktorý vytvoril ich učiteľ. Ďalej žiaci a študenti budú plniť úlohy, ktoré im ich učiteľ vytvoril a pridelil.

Ako učitelia môžu tvoriť vzdelávací obsah?

Učitelia majú niekoľko možností, ako tvoriť vlastný obsah.

  • Nahrajú do Viki súbor predpísaného formátu.
  • Nahrajú do Viki odkaz na webovú stránku.
  • Vytvoria vo Viki vlastný text pomocou WYSIWYG editoru.
  • Rozšíria zdroj v PDF formáte o poznámky, odkazy, obrázky. Takýto zdroj je možné prezentovať len vo Viki.

Názov Centrálneho úložiska Viki evokuje Wikipédiu, ale s ňou nemá nič spoločné. Vo Viki sa obsah netvorí kolaboratívne ale individuálne. Ak chce nejaký učiteľ využiť vytvorený vzdelávací zdroj iným učiteľom a nie sú z tej istej školy, musí tvorca zdroja vytvoriť súbor a ten poslať druhému učiteľovi, ktorý tento súbor vloží do svojej školskej Viki.

Stálo by za úvahu, či neumožniť učiteľom vytvárať obsah kolaboratívne.

Úspešnosť vzdelávacích zdrojov

Viki sleduje, ktoré zdroje boli ako často používané v kolekciách a v úlohách. Na základe toho dokáže vyhodnotiť, ktoré zdroje sú ako úspešné, najpoužívanejšie a tým aj najhodnotnejšie.

Nevýhodou je, že táto štatistika bude dávať rozumné výsledky len u schválených vzdelávacích zdrojov, ktoré sú dostupné všetkým užívateľom a majú tak väčšiu šancu sa častejšie používať. Pri tom niektoré lokálne zdroje môžu byť kvalitnejšie.

Súvis s Planétou vedomostí

Na Slovensku sa aktuálne používa Planéta vedomostí ako úložisko vzdelávacieho obsahu. Viki je nasledovníkom Planéty vedomostí, ktorú nahradí.

Kedy si budeme môcť Viki vyskúšať na živo?

V súčasnosti Viki beží v testovacom režime. Vkladajú sa do nej postupne vybrané schválené vzdelávacie zdroje, aby po spustení Viki obsahovala dostatok vzdelávacích zdrojov. Množstvo importovaného obsahu závisí aj od finančných prostriedkov, ktoré sa do výstavby Viki vložia. Taktiež bude potrebné preškoliť učiteľov a školy na prácu s Viki. To všetko zaberie nejaký čas a niekedy v priebehu roku 2019 by sa Viki mohla spustiť.

Dovtedy je možné robiť nejaké zmeny na Viki. Ak má niekto akúkoľvek pripomienku alebo otázku k Viki, môže sa obrátiť na oficiálnu e-mailovú adresu Sekcie informatiky a správy rezortných dát na Ministerstve školstva sekretariat.si@minedu.sk .

Aké funkcie by ste radi videli u Viki?

Čo Ty na to?





Čo na to ostatní?

Andrej Probst, 28. október 2018 07:51:27

Webstránky a vzdelávacie materiály pre učiteľov zozbierané a odporúčané Petrom Farárikom: https://www.lepsiageografia.sk/webstranky-pre-ucitelov.html

Ineko, 28. október 2018 07:37:11

Myslienka dobra. Dolezity bude sposob triedenia a vyhladavania materialov. A tiez ich hodnotenie. Ja by som dal moznost registracie ucitelom a inym odbornikom s tym, aby materialy hodnotili. Rating podla intenzity stahovania je fajn, ale dal by som aj priame hodnotenie, nech je to interaktivne. A nech sa co najrychlejsie siria najlepsie skusenosti. Co najviac materialov by malo byt volne dostupnych (ak suhlasia autori), nie len tie, co schvali komisia.

Pavel P., 26. október 2018 09:13:22

Urcite dobra a uzitocna vec, som vsak zvedavy, ake moznosti vyhladavania, kategorizacie, a vobec vsetkych moznych meta-dat k obsahu budu k dispozicii (ak tam ma niekto nieco aj efektivne najst a uspesne to pouzit). Bude skoda, ak tam nebude zapnuta (bars aj moderovana) diskusia ucitelov k jednotlivemu obsahu.

Andrej Probst, 26. október 2018 09:15:02

Tá diskusia je dobrý nápad. Kto má aké skúsenosti so vzdelávacím zdrojom. V súčasnosti Viki také niečo nemá, resp. nevšimol som si, že by túto funkciu obsahovala.

Mišo M., 26. október 2018 08:44:03

Nemali by v nom chybat prednasky z najlepsich univerzit Sveta od najlepsich akademikov Sveta samozrejme so slovenskymi titulkami. A samozrejme kvalitna technologia, aby to fungovalo lepsie ako aktualne elektronicke riesenia od neschopnych kamaratov skorumpovanych politikov vladnej koalicie. ;-)

Andrej Probst, 26. október 2018 08:47:03

Tam by bolo treba poriešiť autorské práva, čo je určite riešiteľné. Pripomína to https://www.khanacademy.org/ .

Menší problém by mal byť získať práva k prednáškam na vysokých školách. Tie sú tiež veľmi kvalitné.

To Dá Rozum, 25. október 2018 16:54:40

Viki sama o sebe nepomoze. Uz dnes je vela dostupneho zaujimaveho obdahu. Je to jedna z veci,ktora moze byt vyuzivana tymi, co chcu.

Jula M., 25. október 2018 15:07:03

Ak je aktivny ucitel alebo rodic, tak si kopec materialov vygoogli aj bez centralizacie. A ak nie je aktivny, tak ani centralizacia nepomoze ... Vzdycky je to len a len o cloveku a jeho ochote. Napr. takychto ucitelov treba: https://mladychemik.webnode.sk/ a https://nasa-vytvarka.webnode.sk/ - pani chemikarka prepleta chemiu a vytvarnu vychovu. Ja by som sa kvoli tomu aj prestahovala, aby malo moje dieta take zaujimave zazitkove hodiny :) Nejake centralne ulozisko by som z tohoto pohladu uznavala jedine vtedy, ak by to bol subor videi. Pre lenivsich, ktorym sa napr. nepodari z casovych, financnych dovodov pripravit tak zaujimave hodiny - pozreli by si deti na hodine video, ako sa robia pokusy, ako sa vyuzivaju rozne metody na matike... deti by sa ucili odkukovanim od inych deti, tie videa si predstavujem ako zaznam zo skutocnej triedy - kde je zanieteny ucitel a prinasa zaujimave metody vyucby, ktore sa spolupodielaju na zaujme deti o dany predmet. Petoze ak zlyhava ucitel, co dieta uci, a ak rodic je len policajt a kontrolor a nutic ulohovy, tak ani najsamkrajsi pracovny list dietatu s motivaciou a zaujmom nepomoze. Uznavam - moj pohlad je pohlad cloveka, co sa uci vizualne :)

Andrej Probst, 25. október 2018 15:08:11

Súhlasím. Viac ako samotný nástroj je obsah. Ak ten nástroj podnieti učiteľov ku tvorbe obsahu, bude to super. Stačí natočiť prednášky na vysokej škole, a už to bude obrovský prínos. Nástroj by mohol motivovať učiteľov vytvárať a zdieľať vlastný obsah. Len neviem, či sa s tým počíta. Preto ma zaujíma názor ľudí, čo pracujú s učiteľmi, či takýto nástroj je to, čo im pomôže.