Ako zvýšiť návštevnosť múzeí a galérií?

Andrej Probst, 5. jún 2015, Inovácie, čítalo 3139 ľudí
iBeacon

Množstvo múzeí a galérií hľadá cestu, ako prilákať viac návštevníkov. Čím atraktívnejšie exponáty inštitúcia zahŕňa, tým je návštevnosť samozrejme vyššia. Čo však môžu urobiť galérie a múzeá, ktoré nemajú až tak atraktívne exponáty, ale chcú ich verejnosti ukazovať?

Možností je samozrejme niekoľko, tu je pár príkladov:

  • Vstup zdarma
  • Interaktivita
  • Súťaže
  • Doplňujúce informácie
  • ...

Príbeh zvyšuje atraktivitu exponátu

Zamerajme sa na jednu z nich a to na poskytovanie doplňujúcich informácií k exponátom. Človek inak vníma dielo, o ktorom nič nevie, ako keď sa o ňom dozvie nejaký príbeh. Na obraz Mony Lisy by sme sa inak pozerali, keby nám nikto dopredu nepovedal, že dievča na obraze sa usmieva na nás, nech stojíme kdekoľvek v miestnosti. Pravdepodobne by sme prešli okolo neho a ani si ho nevšimli. Hľadáme preto cestu, ako čo najprirodzenejšie sprevádzať návštevníka výstavou a poskytnúť mu informácie o exponátoch, ktoré ho zaujmú a ktoré návštevník očakáva.

Ako sa informácie o exponátoch dostávajú k návštevníkom dnes:

  1. Pri exponáte je uvedený názov diela, meno autora a rok vzniku.
  2. K základným informáciám pribudne podrobnejší popis diela. S popisom je však viacero problémov. Ak máte inojazyčných návštevníkov, potrebujete umiestniť niekoľko jazykových verzií. Ďalším problém sú rôzne skupiny, ktoré očakávajú rôzne informácie. Napríklad: iné informácie zaujmú dieťa, iné znalca umenia, iné laika.
  3. Inštitúcia ponúka návštevníkom audio sprievodcu vo forme elektronického zariadenia. Pri exponátoch je uvedený kód, ktorý zadáte do audio sprievodcu a ten vám prehrá informácie viažuce sa k danému dielu. Audio sprievodca je lepší ako písaný text. Dokáže si ľahko poradiť s jazykovými mutáciami. Dokáže poskytovať rôzne nahrávky rôznym skupinám. Zostáva však manuálna práca, kedy návštevník musí nájsť správny kód a zadať ho do audio zariadenia.
  4. Sprievodca sprevádza skupinu návštevníkov, ukazuje im exponáty, rozpráva o nich a odpovedá na prípadné otázky. Návštevníkovi stačí len sledovať sprievodcu a informácie dostáva plynule. Čo je lepšie ako audio sprievodca. Návštevník však musí rozumieť jazyku sprievodcu a musí presne dodržiavať trasu, ktorú sprievodca určil.
  5. Čo bude nasledovať?

Prirodzená forma poskytovania informácií

Predstavte si, že idete na výstavu do novej galérie. Máte so sebou chytrý mobil, v ktorom máte nahratú mobilnú aplikáciu, ktorá obsahuje zoznam rôznych galérií a výstav. Vojdete do galérie. Mobilný telefón vás hneď upozorní (na základe vašej polohy cez GPS), že sa nachádzate v konkrétnej galérii, ponúkne vám kúpiť vstupenku a ak máte záujem aj o audio sprievodcu, môžete si ho priplatiť. V tejto chvíli vás telefón vyzve, aby ste si nasadili slúchadlá a môžete sa začať prechádzať po galérii.

Po vstupe do miestnosti aplikácia v telefóne automaticky rozpozná (na základe mikrolokácie napríklad pomocou iBeacnov alebo WiFi), v ktorej miestnosti sa nachádzate a prehrá vám informácie o exponátoch danej miestnosti. Informácie volí tak, aby boli pre vás čo najzaujímavejšie. Mobilná aplikácia totiž pozná, či ste dieťa, laik alebo nadšenec do umenia. Vie aj, aký jazyk ovládate. Preto správne nastaví jazyk i formu obsahu. Priblížite sa k prvému exponátu, ktorý vás zaujal. Rozprávanie o miestnosti plynule stíchne. Mobilná aplikácia totiž spoznala, že ste sa priblížili k exponátu a prehrá sa záznam o danom exponáte. Dozviete sa všetko, čo ste chceli vedieť a presuniete sa ďalej k ďalšiemu exponátu. Mobilná aplikácia to samozrejme zistí, stlmí rozprávanie o prvom exponáte a plynule začne rozprávať o druhom exponáte. Takto sa môžete prechádzať ľubovoľne po galérii, môžete sa vracať k exponátom, ktoré vás viac zaujali. Vždy sa vám do slúchadiel prehrajú očakávané informácie o exponátoch.

Pri opúšťaní miestnosti vás môže mobilná aplikácia vyzvať na niekoľko dodatočných vecí:

  • Aby ste odpovedali na nejakú otázku. Napríklad, čo vás zaujalo na exponáte, ktorý ste najviac obdivovali. Takto je možné zbierať spätnú väzbu.
  • Aby ste odpovedali na súťažnú otázku, čo ste si z danej miestnosti zapamätali.
  • Že ste vynechali jeden zaujímavý exponát, či si ho naozaj nechcete prezrieť.
  • ...

Čo hovoríte na takúto prechádzku po galérii? Máte slobodnú voľbu, ktoré exponáty si pozriete a v akom poradí, vždy dostanete relevantné informácie. Nepotrebujete k tomu ľudského sprievodcu, nepotrebujete dodatočné audio zariadenie, vystačíte si so svojim chytrým mobilom. Na výstavu môžete ísť celá rodina. Prechádzať sa budete spoločne, ale každý z vás bude mať inú formu obsahu. Predstavené riešenie moderného audio sprievodcu je možné technicky zrealizovať už dnes. Základná myšlienka je v mikrolokácii, ktorá dokáže dostatočne presne určiť, kde sa človek nachádza a podľa toho zobraziť a prehrať ten správny obsah.

Mikrolokácia

Existuje niekoľko technických možností, ako zabezpečiť mikrolokáciu s takou presnosťou, aby bolo možné rozlíšiť, na ktorý exponát sa návštevník pozerá. Horúcim kandidátom sú iBeacny, malé elektronické vysielače (BLE = Bluetooth low energy) na baterky (nepotrebujú elektrickú zásuvku), ktoré do svojho okolia vysielajú jednu jedinú informáciu a to „Tu som!“. Ak ich máte v miestnosti niekoľko, na základe triangulácie a sily signálov jednotlivých iBeacnov v určujúcom bode dokážete určiť polohu daného miesta na desiatky centimetrov, čo je dostačujúca vzdialenosť.

iBeacny dokážu komunikovať so všetkými mobilnými platformami: iOS, Android i Windows Phone, aktuálne predávané chytré telefóny už v sebe obsahujú BLE. Penetrácia zariadení, ktoré ovládajú potrebnú technológiu, je tak vysoká.

Mikrolokácia dáva užitočné informácie aj samotnému vystavovateľovi. Na základe zozbieraných dát (ak bude užívateľ aplikácie súhlasiť) je možné presne zistiť, pri ktorých exponátoch sa návštevníci najviac zdržiavali a teda ktoré exponáty sú ako atraktívne. Kurátor na základe toho môže upraviť rozmiestnenie exponátov. To je jeden príklad, čo je možné s dátami urobiť.

Výzva na záver

Aby popísaná služba mohla byť ponúknutá návštevníkom galérií a múzeí, je potrebné realizovať niekoľko vecí:

  • Vytvoriť mobilnú aplikáciu, ktorá cez mikrolokáciu dokáže určiť polohu a na základe nej zobrazovať a prehrávať relevantné informácie.
  • Vytvoriť obsah, ktorý sa bude poskytovať cez mobilnú aplikáciu.
  • Zabezpečiť mikrolokáciu daného miesta napríklad osadením iBeacnov.

Sú to relatívne 3 na sebe nezávislé aktivity. Spolu však dávajú unikátny zážitok z návštevy výstavy. Kto spojí tieto tri činnosti?

Čo Ty na to?