Ako banka umožňovala zarobiť na zaokrúhľovaní

Andrej Probst, 12. október 2015, Bezpečnosť, čítalo 1184 ľudí

Jednej českej banke sa podarilo vo vlastnom elektronickom bankovníctve nevedomky umožniť klientom zarábať peniaze na zaokrúhľovaní na úkor banky. Túto neželanú službu objavil jeden klient, ktorý si privyrobil pár peňazí, kým banka na chybu prišla a opravila. Dnes už zarábať na zaokrúhľovaní v tejto banke nie je možné. Vysvetlíme si podrobnejšie, k čomu presne došlo.

Pomocou elektronického bankovníctva môžu klienti vykonávať rôzne funkcie. Nás budú zaujímať konkrétne dve.

Prvá funkcia je klasický prevod peňazí medzi dvomi účtami, pričom oba účty majú rôznu menu. Čiže pri prevode je potrebné zmeniť jednu menu pomocou aktuálneho kurzu na druhú menu.

Druhá funkcia je zadávanie hromadných príkazov. Klient doma na svojom počítači pripraví v digitálnej podobe sadu niekoľkých príkazov, ktoré vloží do elektronického bankovníctva, ktoré príkazy spracuje a systém banky zaúčtuje.

Diabol sa ukrýva v detaile

Jeden klient si všimol, že pri výmene jednej meny na druhú sa používa jednoduché zaokrúhľovanie. To isté zaokrúhľovanie sa používa aj v prípade, kedy prevádzate hoci len jednu jednotku slabšej meny na silnejšiu menu, kedy dostávate len zlomok zo silnej meny. Ak takto urobíte veľa krát, tak získate viac peňazí, než ste mali na začiatku. Ukážeme si to na príklade.

  1. Na eurovom účte máme 1 euro.
  2. 1 euro zmeníme na koruny kurzom 1 ku 28. Použijeme na to jeden príkaz.
  3. 28 krát zmeníme 1 korunu kurzom 1 ku 28, z jednej koruny získame 0,04 eura (1/27 je 0,03571…). Potrebujeme na to 28 príkazov. Ak by sme menili naraz 28 korún, dostaneme 1 euro.
  4. Na eurovom účte nám pristane 1,14 eura. Zarobili sme 14 centov.
  5. 1,14 eura zmeníme na koruny...
  6. ... takto môžeme pokračovať do nekonečna.

Klient našiel vhodnú dvojicu mien, pri ktorých zaokrúhľovanie funguje z pohľadu klienta dobre. Otvoril si dva účty v týchto menách. Vytvoril hromadné príkazy a tie postupne spúšťal a zarábala peniaze. Klient tým neporušoval žiaden zákon, ani žiadne podmienky banky. Šlo o legálne zarobené peniaze. Banke sa to samozrejme nepáčilo a upravila zaokrúhľovanie smerom nadol, čiže v neprospech klienta. Takto zabránila ďalej zarábať na zaokrúhľovacej chybe.

Alternatívne riešenie

Aby banka získala späť peniaze, ktoré prerobila na nešťastnom zaokrúhľovaní, mohla spoplatkovať zadanie jedného príkazu v elektronickom bankovníctve. Ak by si klient nevšimol zmeny v sadzobníku a spustil by hromadný príkaz s veľkým množstvom transakcií, tak by rýchlo prišiel o zarobené peniaze. Toto opatrenie by sa dotklo plošne všetkých klientov. Je to len príklad, čo sa dá v tejto situácii a nabáda nás klientov, aby sme si dávali pozor, čo sa píše v podmienkach.

Poznáte nejaký iný príklad z praxe, kedy firma o niečo prišla vlastnou hlúpou chybou?

Čo Ty na to?