KeyLock – ochrana produktov pred falošnými napodobeninami

Andrej Probst, 10. máj 2016, Inovácie, čítalo 775 ľudí

Na Palackého univerzite v Olomouci univerzite vznikla unikátna technológia KeyLock, ktorá sa snaží správne rozoznať pravé výrobky od falošných duplikátov, ktoré navonok vyzerajú úplne rovnako. Ide hlavne o problém falšovania luxusných produktov z oblasti parfumov, alkoholu, módnych produktov. Základná myšlienka je postavená na dvojici zámku a kľúča, kde kľúč je chemickou látkou pridanou do produktu a zámok je detektor, ktorý dokáže výrazne reagovať na chemickú látku kľúč.

KeyLock

Hodina H

KeyLock bol predstavený 6. mája v rámci Hodiny H na Činfeste = festivale českej inovácie.

Hodina H je obdobou Dňa D, kedy podnikateľ/inovátor predstaví svoj podnikateľský zámer pred porotou zloženou z úspešných podnikateľov. Cieľom inovátora v Dni D je získať investície od porotcov. V Hodine H nejde primárne o investície, cieľom je len predstaviť zámer, zaujať porotu a divákov v hľadisku.

Princípy ochrany

Základom je kombinácia zámku a kľúča, ktorá je unikátna pre každý výrobok, ktorý je potrebné rozpoznať. Kľúčom je chemická látka, ktorá sa primieša vo veľmi malom množstve do produktu, ktorý má byť chránený pred falšovaním. Chemická látka kľúča pri tom nemení vlastnosti chráneného produktu a je zdravotne nezávadná. Kľúč je možné odhaliť pomocou zámku = detektora, ktorý výrazne chemicky reaguje pri prítomnosti chemickej látky kľúča. Inými slovami, produkt je pravý práve vtedy, keď kľúč z neho otvorí zámok, ktorý sa očakáva, že patrí k danému produktu. Ak sa tak nestane, produkt je falzifikátom.

Testovanie pravosti

Na začiatku musí výrobca aplikovať do chráneného produktu chemickú látku kľúča. Startup predpokladá, že by bolo vhodné, aby existovala certifikačná autorita, ktorá bude vlastniť a strážiť páry zámkov a kľúčov. Autorita vyrobí a dodá výrobcovi kľúč, aby ho vložil do produktu.

Následne tovar putuje medzi obchodnými partnermi. Ktokoľvek bude chcieť overiť pravosť tovaru, pošle vzorku produktu do certifikačnej autority, ktorá vlastní zámok a overí pravosť produktu. Porotcom sa overovanie u autority zdá nepružný. Viac by uvítali, keby pravosť produktu bolo možné overiť priamo na mieste bez posielania produktu certifikačnej autorite.

Nálepka

KeyLock nie je určený pre koncových užívateľov, ale pre firmy a ďalších obchodných partnerov. Prvá firma, ktorá prejavila záujem o KeyLock, uprednostňuje umiestnenia kľúča v nálepke, ktorá sa nalepí na produkt a nie zamiešanie kľúča priamo v produkte. Startup teraz pracuje na vývoji riešenia pre nálepku.

Pred startupom stoja teraz dve základné úlohy: vytvoriť riešenie s nálepkou a zefektívniť systém kontroly pravosti. Držíme palce.

Čo Ty na to?





Čo na to ostatní?

SCi-LiNE, 10. máj 2016 09:48:32

Obávám se, že nic nového, už funguje. http://www.iqstructures.com/cs/reseni/03

Newsletter

Ak chceš dostávať pravidelne informácie o nových článkoch, zadaj svoju emailovú adresu:

Citáty

"I've missed more than 9000 shots in my career. I've lost almost 300 games. 26 times, I've been trusted to take the game winning shot and missed. I've failed over and over and over again in my life. And that is why I succeed." - Michael Jordan

"We will either find a way, or make one." – Hannibal crosses the Alps

"Clients do not come first. Employees come first. If you take care of your employees, they will take care of the clients." - Richard Branson